Základní škola Ostrovní ve Štětí je FAKULTNÍ ŠKOLA
15. 2. 2021 rozhodlo kolegium děkana Pedagogické fakulty UJEP o zařazení Základní školy Štětí, Ostrovní 300 mezi fakultní školy. Úzká spolupráce s Pedagogickou fakultou začala již v roce 2017, kdy se naše škola stala tzv. „spolupracující školou UJEP“. Na tomto základě se naše škola zúčastnila několika výzkumných šetření, umožnila velkému množství studentů vykonat odbornou praxi, a dokonce se podařilo zapojit naši školu do projektů vypsaných Pedagogickou fakultou UJEP jako je „Podpora rozvíjení informatického myšlení“ a „Matematická gramotnost žáků na II. stupni ZŠ“. Z této prestižní události máme velikou radost a znamená pro nás radostný závazek další prohlubující spolupráce s Univerzitou Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem.
Jiří Šlégl (ředitel školy)
Podpora rozvíjení informatického myšlení
Informatické myšlení uplatňujeme při efektivním řešení problémů
- Pečlivě formulujeme, v čem problém spočívá a čeho chceme dosáhnout
- Hledáme a testujeme různé postupy řešení, z nichž pak vzhledem k okolnostem vybíráme ten nejvhodnější
- Kdykoli zadáváme práci tak přesně, abychom si mohli být jisti výsledkem, používáme informatické myšlení
- Postupy se přitom snažíme tvořit tak, abychom je už nemuseli provádět sami v různých kontextech
Projekt si klade za úkol inovovat obsah vzdělávací oblasti informatika a ICT akcentováním výuky zaměřené na rozvoj informatického myšlení žáků.
Projekt předpokládá vytvoření a pilotní ověření ucelených sad výukových materiálů pro všechny stupně škol.
Projekt popularizuje témata související s informatickým myšlením, jako jsou programování, porozumění informacím, robotika.
Od roku 2017 probíhá na naší škole právě kroužek robotiky. Práce s roboty děti baví, protože je to tvůrčí a neotřelé. Žáci staví funkční modely z lega a pomocí aplikace WeDo 2.0 jej uvedou k životu – naprogramují. Nenásilnou formou se tak připravují na budoucí povolání. Rozvíjí se nejen logické myšlení, ale i vytrvalost k samostatnému hledání různých cest řešení problémů. Hlavní zásadou je konstruktivistické pojetí – aby si na to žáci přišli, pokud možno, sami. Starší děti postupují rychleji a snaží se řešit složitější úkoly, zatímco mladší děti si hlavně hrají. Hra se stává učením a naopak.
ZMĚŇTE ZPŮSOB MYŠLENÍ A ZMĚNÍTE SVĚT
Matematická gramotnost žáků na II. stupni ZŠ
Matematická gramotnost je schopnost jedince formulovat, používat a interpretovat matematiku v různých kontextech. Zahrnuje matematické myšlení, používání matematických pojmů, postupů, faktů a nástrojů k popisu, vysvětlování a předpovídání jevů. Pomáhá jedinci si uvědomit, jakou roli matematika hraje ve světě, a díky tomu správně usuzovat a rozhodovat se tak, jak to vyžaduje konstruktivní, angažované a reflektivní občanství.
Matematická gramotnost spočívá v:
- potřebě žáka opakovaně zažívat radost z úspěšně vyřešené úlohy, pochopení nového pojmu, vztahu, argumentu nebo situace a v důvěře ve vlastní schopnosti
- porozumění různým typům matematického textu (symbolický, slovní, obrázek, graf, tabulka) a v aktivním používání či dotváření různých matematických jazyků
- schopnosti získávat a třídit zkušenosti pomocí vlastní manipulativní, experimentální a badatelské činnosti
- zobecňování získaných zkušeností a objevování zákonitostí
- tvoření modelů a protipříkladů a dovednosti vhodně argumentovat
- schopnosti účinně pracovat s chybou jako podnětem k hlubšímu pochopení zkoumané problematiky
- schopnosti individuálně i v diskusi (především se spolužáky) analyzovat procesy, pojmy, vztahy a situace v oblasti matematiky.
Složky matematické gramotnosti:
- Potřeba opakovaně zažívat radost z úspěšně vyřešené úlohy, pochopení nového pojmu, vztahu, argumentu nebo situace a důvěra ve vlastní schopnosti.
- Zobecňování získaných zkušeností a objevování zákonitostí
- Porozumění různým typům matematického textu a aktivní používání či dotváření různých matematických jazyků
- Schopnost účinně pracovat s chybou jako podnětem k hlubšímu pochopení zkoumané problematiky
- Schopnost získávat a třídit zkušenosti pomocí vlastní manipulativní, experimentální a badatelské činnosti
- Schopnost tvořit modely a protipříklady a dovednost vhodně argumentovat