Pomoc dětem
Duševní zdraví dětí je aktuální situací ohroženo více než jindy. Obzvláště ohrožené jsou děti současně vystavené zátěži v rodinném prostředí (např. ohrožení násilím a konflikty v rodině, onemocnění člena rodiny, ztráta bydlení, existenční problémy rodičů). Pro tyto děti je školní prostředí často tím jediným, kde jsou naplňovány jejich základní potřeby (např. bezpečí, přijetí). Ztráta možnosti pravidelně docházet do školy u nich výrazně navyšuje čas, kdy jsou vystavené nadměrnému stresu spojenému se situací v rodinném prostředí.
Dlouhodobý nadměrný stres negativně působí na dětské duševní zdraví a významným způsobem může přispět k rozvoji duševního onemocnění. I samotná pandemie a s ní spojená omezení působí nadměrný stres, který negativně doléhá na děti a může být spouštěčem psychických obtíží. U dětí se mohou objevovat pocity bezmoci, úzkosti či bezvýchodnosti, se kterými si neví rady a mohou se s nimi vyrovnávat nevhodnými způsoby
Častou reakcí jsou také apatie a ztráta chuti do života. Děti mají na rozdíl od dospělých omezenější prostředky k vyrovnávání se s dlouhodobým stresem, který negativně působí na jejich stále ještě se vyvíjející centrální nervovou soustavu. Proto je zcela zásadní včasné zajištění potřebné podpory. Z výše uvedených důvodů je velmi důležité vnímat signály značící ohrožení dítěte.
Varovné signály, kterým je třeba věnovat pozornost, protože naznačují ohrožení dítěte:
- Není v kontaktu se školou déle než jeden týden.
- Pravidelně se nezapojuje do online výuky.
- Neodevzdává zadané úkoly.
- Zhoršuje se jeho prospěch.
- Zhoršuje se jeho chování (nepozornost, nízká motivace, zamlklost, agrese, opozice...).
- Často vyžaduje nadměrnou pozornost dospělé osoby.
- Reaguje neadekvátně na běžné podněty (pláč, agrese, dráždivost).
- Často si svévolně vypíná video/mikrofon.
- Často projevuje smutek, lítost, obavy.
- Ztrácí zájem o vzdělávání.
- Nemá dostatečnou podporu nebo dohled rodiny adekvátní svému věku.
- Často je nuceno převzít odpovědnost za péči o sourozence, která neodpovídá jeho věku.
- Zájem o výuku a aktivní zapojení při online vzdělávání klesá dva a více týdnů v kuse.
- Projevuje úzkostné reakce i v přítomnosti dalších osob.
- Zvyšuje se nezájem o sociální interakci se spolužáky nebo učitelem.
- Dává najevo, že je „špatné“ nebo že zná určité tajemství.
- Má časté fyzické obtíže (např. bolesti břicha, hlavy, zvracení, nechutenství...).
- Projevuje sexuální chování, které není přiměřené jeho věku.
O projevech dítěte a jeho možném ohrožení je možné se anonymně zdarma poradit na lince psychologické pomoci na www.edu.cz nebo třeba na Lince bezpečí.
Užitečné odkazy:
- HZS ČR, Virtuální asistenční centrum: www.tvhasici.cz
- ČOSIV, Uvolnění psychosomatického neklidu: https://www.podporainkluze.cz/material/uvolneni-psychomotoickeho-neklidu/
- Centrum LOCIKA, Pomoc pro děti ohrožené domácím násilím: http://centrumlocika.cz/main-menu/koronavirus
- Český mindfulness institut, Tipy na každý den: http://www.mindfulness-institut.cz/tipy-na-kazdy-den/
- Go Noodle, Wake Up: https://www.youtube.com/watch?v=ALrdpsWYoJs&t=125s
- Edu.cz - Psychologická pomoc: https://koronavirus.edu.cz/psychologicka-pomoc
- Nepanikař a nevypusť duši: https://pozitivni-zpravy.cz/nepanikar-a-nevypust-dusi-stahnete-si-aplikaci-ktera-pomaha/